Fisk forebygger astma hos børn
Risikoen for at udvikle astma hos børn bliver halveret, hvis de begynder at spise fisk før, de er ni måneder. Børn, som begynder at spise fisk før ni måneders-alderen, halverer risikoen for at udvikle astma.
Det viser et svensk studie, som omfatter over 4.000 børn født i 2003. Forældrene har svaret på spørgeskemaer i tre omgange; da børnene var 6 måneder, 1 år og til sidst da børnene var blevet 4,5 år.
I det sidste spørgeskema svarede 20 pct. af forældrene, at deres børn havde haft astmasymptomer med pibende og hvæsende lyde i luftvejene mindst en gang i løbet af det seneste år.
Studiet er en del af Emma Goksørs doktorafhandling ved Sahlgrenska Akademien ved Göteborgs Universitet.
– Man kan opleve symptomer som de nævnte uden at have fået en astmadiagnose, så vi valgte at fokusere studiet på de børn, som havde haft astmasymptomerne mindst tre gange i det seneste år, siger hun.
5,5 pct. af de 4.000 børn var i denne kategori. Der var altså cirka 220 børn i studiet, som havde haft gentagne astmasymptomer i løbet af det sidste år.
– Vi kunne se, at børn, som havde spist fisk før, de var ni måneder gamle, havde en næsten halveret risiko for gentagne astmasymptomer,fortæller Emma Goksør.
Forskerne har ikke undersøgt, hvilke fisk, der er de mest effektive mod astma, men det, børnene oftest havde fået serveret, var hvid fisk som for eksempel torsk. Hvid fisk stod for 79 pct. af børnenes fiskeindtag. På andenpladsen kom laks med 17 pct..
Studier tyder på, at når fisk påvirker immunforsvaret positivt, skyldes det indholdet af omega-3 og D-vitamin. Muligvis er det noget i fisken, der har en virkning, som forskerne endnu ikke kender til.
Kilde: Ida Korneliussen, videnskab.dk/Forskning.no (5.12.2011).


