×
×

De unge skal engageres i kampen mod corona

Sidst opdateret: 
03-07-2020

Lungeforeningen er gået sammen med kommunikationshuset Sincera om at skabe en landsdækkende corona-kampagne, der skal engagere de unge.

De unge skal have ordet i en ny corona-kampagne, som Lungeforeningen står bag i samarbejde med kommunikationshuset Sincera, der arbejder med social innovation. Kampagnen skal rettes mod de 15-25-årige, og ambitionen er at give de unge ordet og gøre dem til eksperterne på deres eget liv under corona.

Kampagnen er støttet af Innovationsfonden, Tuborgfondet og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Jeg er fantastisk glad for, at anerkendte fonde vil gå i front i så vigtig en tid. Danmark står midt i en pandemi, og der er brug for nye samarbejder og nytænkning. Det er vigtigt at få de unge med ombord i kampen mod Covid-19. De er sociale og både ude i byen med vennerne og hjemme hos bedstemor - og de er potentielle superspredere. De er en vigtig målgruppe at engagere, hvis vi skal lykkes med at begrænse udbredelsen af Covid-19, siger Anne Brandt, direktør i Lungeforeningen.

 

Nytænkning
Lungeforeningen arbejder for forebyggelse af lungesygdomme og for, at lungesygdomme bliver opdaget og behandlet så tidligt som muligt. Covid-19 er kritisk for danskernes lunger og lungepatienter, og Lungeforeningen har derfor initieret kampagnen.

Det er langt fra første gang, at Lungeforeningen har kæmpet mod en lungesygdom, som smitter i hastigt tempo. For over 119 år siden blev foreningen stiftet for at bekæmpe tuberkulose, der hærgede i Danmark. Det lykkedes ved at engagere danskerne til at ændre adfærd f.eks. ved hjælp af ’Spyt ikke på fortovet’-skilte.

Hvad den nye kampagne skal indeholde, skal Lungeforeningen udvikle i samarbejde med kommunikationshuset Sincera. Og ikke mindst sammen med målgruppen selv.

Vi bliver nødt til at bruge sommeren til nytænkning, og vi er glade for at have fundet en stærk partner i Sincera, siger Anne Brandt.

                            

Uforløst potentiale
Sincera har stor erfaring med social innovation og arbejder typisk sammen med NGO'er og foreninger om at fremme svære samfundsmæssige agendaer.

Det er meget ærgerligt, at de unge ikke er blevet hørt og inddraget mere under coronakrisen. Det er en enormt kreativ gruppe, men de har ganske enkelt ikke har fået muligheden for at komme til orde - og det vil vi gerne lave om på med dette initiativ. Vi vil med andre ord udnytte et stort uforløst potentiale i kampen mod corona, siger Kim Hellmuth, partner i Sincera.

 

Yderligere oplysninger? Kontakt gerne: 

Sincera: Kim Hellmuth, 22 20 99 07, kim@sincera.dk

Lungeforeningen: Anne Brandt, 22 56 30 92, abc@lunge.dk