×
×

Kærlighed, klamhed og corona

Printer-friendly version
Sidst opdateret: 
21-04-2021

Da smittetallet blandt unge i Danmark steg i foråret og sommeren 2020, ønskede Lungeforeningen at mobilisere unge mennesker i alderen 15-25 år i kampen mod smittespredning af Covid-19 i Danmark. Men hvordan holder man de unge fra at se hinanden?

Svaret er kort: det gør man ikke. Sociale fællesskaber bliver ikke mindre centrale i unges liv af, at der er corona. Så udfordringen var: hvordan kunne vi give de unge en mulighed for at reflektere over konsekvenserne af deres fælles adfærdsmønstre, og samtidig give dem en platform, hvor de kan bidrage med deres egne idéer til, hvordan et socialt liv kan udleves med god corona-samvittighed?

Den unge generation er altid vigtig at få med. Altid vigtig. Det har jeg lyst til at skrive i et brev til mit 50-årige jeg, så jeg ikke selv glemmer det, når jeg bliver rigtig voksen
Ung fokusgruppedeltager

Derfor lancerede Lungeforeningen 21. september 2020 i samarbejde med kommunikationshuset Sincera kampagnen Hvem deler du spyt med? #SpredKærlighedIkkeSpyt.

Kampagnen blev en øjenåbner for de unge i forhold til, hvordan og hvor hurtigt du kan sprede klamhed - og sygdom, når du fester og er sammen socialt. Kampagne-vidoen blev set over 1,8 millioner gange. 


Genåbning af samfundet: Hygiejne er mere aktuelt end nogensinde
I de her dage genåbner flere dele af det danske samfund, og nye tal fra HOPE-projektet, som har fulgt danskernes adfærd under corona-pandemien, viser, at danskerne ser lige så mange, som vi gjorde inden nedlukningen i december. Så hvordan sikrer vi os, at hygiejne fortsat kommer til, at spille en afgørende rolle blandt unge, når der skrues op for fester og sociale sammenkomster? 

Nu deler vi vores indsigter og erfaringer fra kampagnen i en hvidbog, som også kommer med 10 bud på god kommunikation, som kan få de unge til at tage stilling til et budskab og foretage en refleksion eller en handling  og bliv inspireret med gode indsigter og erfaringer til kommunikation til unge.

Resultatet fra kampagnen blev: 

  • 1,85 mio. visninger, 37.00 delinger og 69.000 interaktioner på kampagnens SoMe-film, og over 250 bud på corona-sikre måder at feste og være sociale på under corona fra de unge selv. 
  • Plakater ved alle Netto-butikker, buslangsider, 2500 bus-infoskærme, folieret bus, digitale skærme i 30 storcentre, digitale storskærme i hovedstaden.
  • Indsigter udviklet i samråd med de unge selv samt et ekspertteam bestående af forskere inden for virologi, epidemiologi, adfærd, hjerneudvikling og forebyggelse.
  • Udvikling af en hvidbog med erfaringer og anbefalinger, som enhver med interesse i at komme i dialog med de unge kan lade sig inspirere af.
  • WHO har fremhævet kampagnen som et godt eksempel på inddragelse af målgruppen og på, hvordan civilsamfundet kan støtte op om indsatsen mod Covid-19.

En særlig tak til Innovationsfonden, Tuborgfondet og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, som har støttet kampagnen.


Fra 'Spyt ikke på fortovet' til 'Hvem Deler Du Spyt med?'
Det er langt fra første gang, at Lungeforeningen har kæmpet mod en lungesygdom, som smitter i hastigt tempo. Lungeforeningen har  i år 120 års jubiluæm og blev oprindeligt stiftet for at bekæmpe tuberkulosen, der dengang hærgede i Danmark.

Det lykkedes at inddæmme smitten med oplysningskampagner og ved at engagere danskerne til at ændre adfærd med et særligt fokus på hygiejne f.eks. ved hjælp af ’Spyt ikke på fortovet’-skilte og opfordring til ikke at drikke af den samme kalk i kirken.

På denne måde er det faktisk lykkedes at binde 120 års historie sammen - med hygiejne som omdrejningspunkt.

Læs mere om kampagnen "Hvem Deler Du Spyt Med? #SpredKærlighedIkkeSpyt

Læs mere om Lungeforeningens historie