Hvem deler du spyt med? Sådan lyder spørgsmålet i en corona-kampagne, som vil have unge til at tænke over, hvordan de kan feste og være sammen på en mere corona-sikker måde.
Lungeforeningen repræsenterer de mere end 700.000 danske børn, unge og voksne, som lever med en kronisk lungesygdom og er i risikogruppen ved Covid-19. Da smittetallet steg blandt danske unge i foråret og sommeren 2020, ønskede vi at mobilisere unge mennesker i alderen 15-25 år i kampen mod smittespredning af Covid-19 i Danmark og samtidig gøre dem til ambassadører for en hel generation i denne kamp.
Vi ville kke gå på kompromis med vores over 119 års faglighed, troværdighed og ansvarlighed. Samtidigt var vi bevidste om, at vi var nødt til at tænke nyt og anderledes for at nå de unge. Derfor var det vigtigt at få ‘oversat’ kampagnen til vores medlemmer, så de ikke var et sekund i tvivl om, at kampagnen var iværksat for at passe på dem.
Anne Brandt, direktør i Lungeforeningen
Resultatet blev:
- 1,85 mio. visninger, 37.00 delinger og 69.000 interaktioner på kampagnens SoMe-film, og over 250 bud på corona-sikre måder at feste og være sociale på under corona fra de unge selv.
- Plakater ved alle Netto-butikker, buslangsider, 2500 bus-infoskærme, folieret bus, digitale skærme i 30 storcentre, digitale storskærme i hovedstaden.
- Indsigter udviklet i samråd med de unge selv samt et ekspertteam bestående af forskere inden for virologi, epidemiologi, adfærd, hjerneudvikling og forebyggelse.
- Udvikling af en hvidbog med erfaringer og anbefalinger, som enhver med interesse i at komme i dialog med de unge kan lade sig inspirere af.
- WHO har fremhævet kampagnen som et godt eksempel på inddragelse af målgruppen og på, hvordan civilsamfundet kan støtte op om indsatsen mod Covid-19.
Bag kampagnen står Lungeforeningen og kommunikationshuset Sincera.
I efteråret 2020 fik Danmarks ungdom sig en øjenåbner, da Lungeforeningen lancerede coronakampagnen ”Hvem deler du spyt med?”. |
1,85 mio. visninger, 37.000 delinger og 69.000 interaktioner. Hvad lærte vi, og hvad kan du tage med? Hent Hvidbogen. |
Hvordan kan få de unge til at tage stilling til et budskab og foretage en refleksion eller en handling? Vi giver vi dig her 10 bud. |
Find ud af, hvordan klamhed, rygmarvsreaktion - og kærlighed spillede en afgørende rolle i kampagnen. |
Over 250 forslag fra de unge selv på corona-sikre måde at være social på. |
På denne side kan du få et overblik over, hvordan kampagnen bliver dækket i pressen |
Kampagnen er blevet realiseret på baggrund af et frugtbart samarbejde mellem en lang række vigtige interessenter og samarbejdspartnere |