Kampagne målrettet unge: Hvem deler du spyt med? | Lungeforeningen
×
×

Kampagne målrettet unge: Hvem deler du spyt med?

Hvem deler du spyt med? Sådan lyder spørgsmålet i en ny corona-kampagne, som vil have unge til at tænke over, hvordan de kan feste og være sammen på en mere corona-sikker måde.

Bag kampagnen står Lungeforeningen og kommunikationshuset Sincera. Lungeforeningens medlemmer er i risikogruppen, og Lungeforeningen har derfor en naturlig interesse i, at corona bliver inddæmmet så meget som muligt. 

Mange unge har forstået, at de skal spritte af, holde afstand og undgå store sammenkomster, men de har også et naturligt behov for at være sociale. Og når de fester, så gør de nogle ting, hvor de udsætter sig selv og andre for fare. Vi fokuserer i kampagnen på nogle ting, der er klamme og ulækre for at give en rygmarvsreaktion, som forhåbentlig kan føre til en langvarig adfærdsændring. Corona kan hurtigt sprede sig, når unge er sammen. Hvis vi kan få dem til at være sammen uden at dele spyt, så er det et vigtig skridt til at bremse smitten af corona og højne hygiejnen og sundheden generelt.

Anne Brandt, direktør i Lungeforeningen

 

Om kampagnen
Kampagnens budskab bliver blandt andet rullet ud i en video, hvor man ser en gruppe reality deltagere feste. Men festen er et eksperiment, og forinden er en ølbong blevet smurt i en gel, der kun kan ses i UV-lys. De intetanende gæster drikker lystigt af ølbongen, ligesom de danser, råber, kysser og spiller beer pong. Da lyset bliver slukket, er gelen spredt rundt i hele lokalet og ud over deltagernes hænder og ansigter. 

Pointen er, at du aldrig ved, hvad andre har rørt ved, indtaget eller er smittet med, men når du fester og er tæt på andre, så kan det blive overført til dig. Og det gælder uanset, om det er corona eller bakterier, der ikke er blevet vasket ordentligt af efter et toiletbesøg. 

Kampagnen har gjort meget ud af at inddrage målgruppen i udviklingen af kampagnen, og der er netop lanceret en konkurrence, hvor man blandt andet kan vinde en (coronavenlig) koncert med rapperen Tessa, hvis man kan komme med det bedste forslag til, hvordan man kan være sammen på en coronasikker måde. Konkurrencen kører på Instagram: @hvemdelerduspytmed

Se filmen på Facebook​Kampagnen kan også følges på Instagram


Spyt ikke på fortovet
Det er langt fra første gang, at Lungeforeningen kaster sig ind i kampen mod en lungesygdom, som smitter i hastigt tempo. For over 119 år siden blev foreningen stiftet for at bekæmpe tuberkulose, der dengang hærgede i Danmark. Det lykkedes blandt andet ved at engagere danskerne til at ændre adfærd f.eks. ved hjælp af ’Spyt ikke på fortovet’-skilte. Læs mere om Lungeforeningens historie