×
×

De unge har selv løsningen

Den overordnede præmis for kampagnen Hvem deler du spyt med? #SpredKærlighedIkkeSpyt var at give de unge en stemme og lade dem selv komme med løsninger til at være sociale på en corona-sikker måde. For hvad nu hvis vi rent faktisk gav de unge hovedrollen i kommunikationen. Ingen, der fortæller dem, hvad de skal gøre. Ingen, der moraliserer og gør sig kloge på deres sociale adfærd. Hvad nu hvis vi gav dem en stemme i det offentlige rum?

Den unge generation er altid vigtig at få med. Altid vigtig. Det har jeg lyst til at skrive i et brev til mit 50-årige jeg, så jeg ikke selv glemmer det, når jeg bliver rigtig voksen
Ung fokusgruppedeltager

Hvordan holder man de unge fra at se hinanden?
Svaret er kort: det gør man ikke. Sociale fællesskaber bliver ikke mindre centrale i unges liv og udvikling af, at der er corona, men på den anden side krævede situationen, at vi skulle finde andre måder at være sammen på. Så udfordringen var: hvordan kan vi give de unge en mulighed for at reflektere over konsekvenserne af deres fælles adfærdsmønstre, og samtidig give dem en platform, hvor de kan bidrage med deres egne idéer til, hvordan et socialt liv kan udleves med god corona-samvittighed?

Jeg følte mig meget isoleret og meget ensom og helt uden frihed.
Ung fokusgruppedeltager

Over 250 bud på corona-sikre løsninger
Klam fest-adfærd var om omdrejningspunktet for kampagnen. Derfor var det oplagt at opfordre de unge til at bidrage med deres egne ideer til klamheds- og corona-sikre fest-“hacks”. De bedste forslag ville blive honoreret med attraktive præmier: en koncert med rapperen Tessa og højttalere fra SoundBoks. Vi modtog over 250 bud fra de unge selv på corona-sikre fester i alle mulige formater og varianter.

Buddene blev vurderet ud fra fire kriterier:

  1.  Kreativitet
  2. Corona-sikkerhed
  3. Underholdningsværdi
  4. Implementérbarhed (hvor nemme er de for andre at komme i gang med?)

Til at udvælge vinderne havde vi nedsat et dommerpanel bestående bl.a. af de unge selv.
 Dommerpanelet bestod af:

  • Tre unge deltagere fra projektets fokusgrupper
  • To influencere (paradise hotel deltagere, som medvirkede i kampagnefilmen)
  • Direktør i Lungeforeningen, Anne Brandt
  • Tre af projektets ekspertgruppemedlemmer:
  • Lizette Taguchi Kristiansen, Senior Social Innovatør i Rockwool Fondens Interventionsenhed
  • Thea Kølsen Fischer, professor, virolog
  • Torben Mogensen, speciallæge i anæstesi og intensiv terapi, bestyrelsesformand i Lungeforeningen

Vinderforslagene kan også ses på @HvemDelerDuSpytMed Instagram-profilen.

Sidst opdateret: 
Fredag, april 16, 2021