×
×

Tjekliste: 10 gode råd til god kommunikation til unge

Printer-friendly version

De unge. En målgruppe, som stiller store krav til, hvordan man kommunikerer effektivt. I hvert fald hvis man gør sig forhåbninger om at få deres opmærksomhed. Det ved såvel forældre som organisationer, myndigheder og virksomheder, der oplever det som en udfordring at komme igennem de unges opmærksomheds-filter. Ofte ender de gode intentioner i bedste fald som skønne spildte kræfter.

Baseret på erfaringer og indsigter fra kampagnen Hvem Deler Du Spyt Med? #SpredKærlighedIkkeSpyt giver vi dig her 10 bud på, hvordan du kan få de unge til at tage stilling til et budskab og foretage en refleksion eller en handling, er her en tjekliste med gode pointer:

  1. Inddrag: Unge vil involveres, anderkendes og bruges kreativt
  2. Instinkt-faktor: Baseret på humor, overraskelse og underholdning er gode redskaber til at fange de unges opmærksomhed
  3. Fornugt, frygt og viden fungerer kun i meget begrænset omfang
  4. De unge lever i nuet - tænk derfor kort sigt for adfærdsreaktion
  5. Vær relevant og autentisk - benyt talspersoner, som de unge kan relatere sig til 
  6. Benyt de unges egne kanaler - på deres egne præmisser
  7. Benyt fageksperter som opbakning på uprøvede territorier
  8. Test ideerne af på målgruppen, før du ruller stort ud
  9. Tænk nyt, hvis gårsdagens løsninger ikke virker
  10. Vov at slippe kontrollen...

Vil du vide mere? Hent Hvidbogen med erfaringer og anbefalinger fra en kampagnen Hvem Deler Du Spyt Med? #SpredKærlighedIkkeSpyt


Over 250 bud på corona-sikre måde at være sammen på
Læs mere om, hvordan de unge blev involveret i kampagnen her: De unge har selv løsningen


Klamhed, rygmarvsreaktion og kærlighed
Se her, hvordan hvorfor klamhed blev omdrejningspunkter for kampagnen

Sidst opdateret: 
Tirsdag, april 20, 2021