Åndedrætsmusklen er vigtig | Lungeforeningen
×
×

Åndedrætsmusklen er vigtig

Åndedrætsmusklen er en slags motor for dit åndedræt
Printer-friendly version

Når du trækker vejret, kommer der luft ind i lungerne, og lungernes volumen øges automatisk.

Du bruger flere muskler til at trække vejret, men der er særligt en muskel, der er vigtig: Åndedrætsmusklen.

 

Åndedrætsmusklen er en slags motor for dit åndedræt

Åndedrætsmusklen bliver også kaldt for mellemgulvet.

Den er placeret over maveregionen. Lige under dine lunger og dit hjerte.

Åndedrætsmusklen er noget nær den vigtigste muskel i kroppen. Den pumper nærmest luft ind og ud ad kroppen.

På en måde er åndedrætsmusklen klistret sammen med lungerne. Hver gang musklen bevæger sig ned og op, følger lungerne med.

På den måde fyldes og tømmes lungerne for luft.

Du kan træne dit åndedræt med åndedrætsøvelser.

 

Sådan arbejder åndedrætsmusklen

Åndedrætsmusklen fungerer som en cykelpumpe.

Jo mere den aktiveres og stempler ned mod bughulen, mens den udvider lungerne, jo mere luft er du i stand til at trække ind i lungerne.

Din udånding skaber en god basis for en god indånding og basis for balance imellem ilt og kuldioxid.

Har du en lungesygdom er det især vigtigt at fokusere på udåndingen.

Du skal undgå at hyperventilere. Hyperventilerer du, har du en slags over-ånding og ånder både for hurtigt og på samme tid unødvendigt dybt.

Se her hvordan du kan finde ro i dig selv og din vejrtrækning.

 

Åndedrætsmusklen skal trænes

Lige som alle andre muskler i kroppen er det en rigtig god idé at træne din åndedrætsmuskel.

Det gælder om at have en så veltrænet åndedrætsmuskel som muligt.

Men husk, at det også er vigtigt for åndedrætsmusklen, at du træner din kropsholdning og din smidighed i rygsøjle, bækken og brystkasse.

Mange mennesker, og især mennesker med lungeproblemer, bruger ikke åndedrætsmusklen optimalt.

Det sætter åndedrætsfunktionen og hele kroppen i en undtagelsestilstand.

Du skal derfor træne musklen, og det som den hænger sammen med. 

Er du stærk og smidig, er der bedre plads til at kunne trække vejret.

Træn dit åndedræt med åndedrætsøvelser.

Kilde: Åndedrættet.nu, Lotte Paarup

Sundhedsfaglig redaktør/-er: 
Lotte Paarup, fysioterapeut
Kategori: