Føler du dig ensom? Det kan du gøre noget ved | Lungeforeningen
×
×

Føler du dig ensom? Det kan du gøre noget ved

Printer-friendly version

Følelsen af at være ensom rammer mange, men frygten for at få sygdommen COVID-19 kan have gjort den følelse endnu stærkere. Følelsen er en advarselslampe, det er vigtig at reagere på.

Siden coronavirus ramte landet, har alle danskere været mere isolerede, end vi plejer. Mennesker, som har en sygdom i lungerne, har især isoleret sig, fordi det er en særlig trussel for dem at få sygdommen COVID 19.

– Mange kan sidde med modsatrettede følelser. De vil gerne se nogle mennesker, men de er samtidig virkelig bange for at blive syge, siger Ingeborg Farver Vestergaard, der er psykolog og frivillig rådgiver hos Lungeforeningen.

 

En ond cirkel

Et menneske med sygdom i lungerne vil ofte føle sig fysisk begrænset af sin sygdom. Man kan have negative tanker om, hvad man kan overkomme. Det kan fastholde dig i en ond, selvforstærkende cirkel, der kan forstærke en følelse af at være ensom – og det gælder ikke kun under en sundhedskrise.

– Man kan måske tænke, at det er helt uoverkommeligt at gå ned i bridgeklubben, fordi man lider af åndenød og er bange for at blive forpustet. Siden tænker man, ”de klarer sig jo fint uden mig, så jeg kan lige så godt lade være, forklarer Ingeborg Farver Vestergaard.

Det er et eksempel på en tankecirkel, som ikke er god.

– Man opbygger nogle negative antagelser om noget, men tit lever virkeligheden ikke op til de negative forventninger. Når man så kommer ud i virkeligheden, vil man opleve, at den ikke er så slem, som man havde frygtet. Det kan give mod på mere, siger Ingeborg Farver Vestergaard.

Hun anbefaler også, at styrke din krop og træne dine fysiske evner. Det kan også være med til at styrke modet og få nedbragt følelsen af at være ensom.

– Når du pludselig kan mere end før, får du mod på endnu mere. Du tør pludselig presse dine grænser. Så, når du finder ud af, at du godt kan komme ned i kortklubben uden at blive voldsomt forpustet, får du lyst til flere sociale aktiviteter. Modet stiger med succesoplevelserne.

 

Reager, hvis du føler dig ensom

Ensomhed er en almenmenneskelig følelse, der er skabt til at få os til at række ud. Vi er ikke skabt til at leve afsondret fra andre mennesker, og vi ved, at ensomhed kan føre til alvorlig sygdom og for tidlig død. Derfor er det vigtigt at reagere, når følelsen opstår. Følelsen er en advarselslampe.

– Du behøver ikke være alene for at føle ensomhed. Nogle mennesker kan føle ensomhed blandt andre mennesker, fordi de ikke føler sig forstået og set. Det er en følelse, kronisk syge ofte kan komme ud for, når de ikke får mulighed for at sætte ord på deres situation, fortæller Ingeborg Farver Vestergaard.

Derfor er det væsentligt at reagere og sætte ord på og tale om følelsen, selvom det kan være svært.

 

Sådan modarbejder du ensomhedsfølelsen

Følelsen af ensomhed er helt normal. Det er ikke dig, der er noget galt med.

Ræk ud. Kontakt familie og venner og få en aftale om at tale sammen i ny og næ – det kan sagtens være på telefon.

Søg fællesskaber – også de virtuelle, når andet ikke er muligt. For eksempel findes der flere Facebook grupper både åbne og lukkede for mennesker med lungesygdom, og mange af Lungeforeningens egne lokalafdelinger og netværk er også på Facebook. Du finder oversigten over alle Lungeforeningens aktiviteter her.

Søg hjælp, hvis du mener, du har brug for professionel hjælp. Ring evt. til rådgivningen i Lungeforeningen og få hjælp til at komme videre.

Styrk din krop. Studier viser nemlig, at træning, udover at give mere overskud, kan mindske følelsen af at være ensom. Hvis du er i tvivl om, hvordan du kan træne, kan du finde gode råd, øvelser og videoer her

 

Find ro i dig selv og din vejrtrækning
Mindfulness-øvelser kan hjælpe dig med at træne din opmærksomhed og finde ro i dig selv og din vejrtrækning.

Ingeborg Farver-Vestergaard har i tæt samarbejde med Lungeforeningen udviklet en række øvelser, som kan hjælpe dig til at finde ro. 

Find øvelser til at finde ro i dig selv og din vejrtrækning her

Sidst opdateret: 
Tirsdag, oktober 6, 2020