Utæt? Sådan kan du undgå eller begrænse inkontinens | Lungeforeningen
×
×

Utæt? Sådan kan du undgå eller begrænse inkontinens

Printer-friendly version

Den uendelige hoste kender mange med en lungesygdom til. Men hoste belaster bækkenbunden, og derfor oplever mange med en lungesygdom, at de har svært ved at holde på vand, afføring eller luft.

Når vi hoster eller lignende, er det med til at skabe et tryk i bunden af bughulen, og hvis musklen, som vi kalder bækkenbunden, ikke er stærk, hurtig og udholdende, kan det medføre utætheder fra urinvejsåbningen eller endetarmen.

Omkring 500.000 danskere lider i større eller mindre grad afinkontinens. Alligevel er det en sygdom, vi helst ikke taler om. Ifølge fysioterapeut og rådgiver hos Lungeforeningen Agnete Haarder er det dog en skam, da generne ved inkontinens godt kan begrænses, hvis man gør noget ved det.

 

Derfor er lungesyge mere udsatte
Mange med en lungesygdom oplever, at der sammen med en lungesygdom følger andre sygdomme med. En af følgesygdommene kan være inkontinens, som personer, der hoster meget, har tendens til at få. Den type inkontinens hedder anstrengelses-inkontinens
eller stress-inkontinens. Men der er også andre typer inkontinens, derfor er det en god idé at gå til lægen og få det udredt.

– Lungepatienter er mere udsatte, fordi der sker en udtrætning i bunden af kroppen, når der er tryk nedad over længere tid. Det tryk kan komme fra hoste, og derfor er lungepatienter i risikogruppen, siger Agnete Haarder, der tilføjer, at inkontinens bliver mere udbredt med alderen.

Træn din bækkenbund med disse øvelser

Hvad skaber inkontinens?
Det er ikke kun hoste, der skaber et tryk, som belaster bunden af kroppen. Det kan også være et nys, når man løfter noget tungt eller når man hopper. Kort sagt alle de aktiviteter, der aktiverer mavemusklerne og mellemgulvsmusklerne.

– Når vi hoster eller lignende, er det med til at skabe et tryk i bunden af bughulen, og hvis musklen, som vi kalder bækkenbunden, ikke er stærk, hurtig og udholdende, kan det medføre utætheder fra urinvejsåbningen eller endetarmen, fortæller Agnete Haarder, der tilføjer, at kvinder på grund af deres tre åbninger kan have en svagere bækkenbund.


Sådan gør du noget ved det
Inkontinens kan opstå i større eller mindre grad, men det er aldrig for sent at gøre noget ved det. Derfor er det en god ide først og fremmest at gå til lægen for at få undersøgt grunden til utæthederne. Lægen kan herefter henvise til udredning eller en fysioterapeut, der kan hjælpe med at træne bækkenbunden. Men der er også meget, du selv kan gøre.

– Hvis man er opmærksom på det, så kan man godt hjælpe sin bækkenbund, så utætheden bliver mindre. Først og fremmest ved at træne bækkenbunden, men det er også vigtigt at fokusere på den slim i luftvejene, som får os til at hoste. Det gør man ved blandt andet at undgå røg og drikke tilpas med væske, siger Agnete  Haarder og fortsætter:

– En god idé kan være at bruge den såkaldte stød-teknik. Det er en kraftig udåndingsteknik, som løsner slim i lungerne på en skånsom og effektiv måde uden at skabe tryk nedadtil. Teknikken vil jeg anbefale at bruge dagligt, så man hver dag får renset luftvejene.

Se video med stød-teknikken her

 

Gode råd til at mindske gener ved inkontinens

  • Gå til lægen for at finde kilden til inkontinens
  • Brug særlige bind til urin, der er komfortable og fjerner lugten
  • Sæt dig ned med benene over kors, hvis du kan mærke et host på vej
  • Knib bækkenbunden sammen lige inden hostet, så du forspænder bækkenbunden.
  • Træn bækkenbunden i perioder med mindre hoste, så den ikke bliver udmattet i perioder med meget hoste
  • Husk også at slippe din bækkenbund – du bør kun træne knib svarende til en samlet daglig indsats på 10 minutter
  • Dybe åndedrag virker aflastende på en træt bækkenbund. Træk vejret dybt 10 gange – mærk at du slipper spænding omkring halebenet. Ånd langt ud. Gentag
  • Begræns nødvendigheden af hoste ved at fjerne kilder til slimdannelse. Et godt sted at starte er ved at undgå rygning eller passiv rygning
  • Drik ca. 1,5 liter væske om dagen, så slimen i lungerne ikke bliver sej og svær at hoste op
  • Undgå overvægt og forstoppelse, det forværrer trykket mod bækkenbunden
  • Brug PEP-fløjten til at løsne slim skånsomt. Fløjten er velegnet til lungesyge med slim i luftvejene og danner modstand, når man puster i den. Herved pustes lungen op og løsner eventuel slim. 
  • Brug stød-teknikken dagligt til at løsne slim uden at belaste bækkenbunden som ved hoste. Teknikken foregår ved at åbne munden og lave en kraftig udånding, som hvis man skulle ånde på en rude. 

Brug for at tale med en af Lungeforeningens rådgivere?