traening | Lungeforeningen
×
×

traening

traening

Vandretur rundt om søen Gulbjerg Mose

For vi der har lyst til at opleve naturen nok en gang. I stedet for vores fysisk træning fredag d.  7. juni, tager vi samkørsel over til Gulbjerg Mose sø. Den ligger i Slagslunde Skov ved Gulbjergvej.

Deltagelse er gratis for medlemmer i Lungeforeningen.

Dette arrangement er desværre ikke velegnet til kørestol eller gangstativ. Vi finder heller ikke mange siddepladser og der er ingen toiletter på ruten.

Skulle vejret på dagen vise sig at være uegnet til turen, så vælger vi en ny tid.




Video: 6 træningsøvelser til lungepatienter. Sværhedsgrad: Lidt hårdt

Opvarmning og træningsøvelser til dig, der har en lungesygdom. Disse 6 øvelser træner både din underkrop og din overkrop. Det er en god idé at have et stopur eller en telefon med ur med sekundviser, så du har styr på tiden.

Du får mere ud af de 6 øvelser, hvis du supplerer med fx 1-10 kg vægt (vandflaske med vand/sand eller håndvægte) i hænderne.

Træningsprogrammet består af:

  • Et opvarmningsprogram på ca. 5 minutter
  • Seks træningsøvelser

I alt tager træningsprogrammet ca. 30-35 minutter.



Video: 6 træningsøvelser til lungepatienter. Sværhedsgrad: Normal

Opvarmning og træningsøvelser til dig, der har en lungesygdom. Disse 6 øvelser træner både din underkrop og din overkrop.

Det er en god idé at have et stopur eller en telefon med ur med sekundviser, så du har styr på tiden. Du får mere ud af de 6 øvelser, hvis du supplerer med fx 1-10 kg vægt (vandflaske med vand/sand eller håndvægte) i hænderne.

Træningsprogrammet består af:

  • Et opvarmningsprogram på ca. 5 minutter
  • Seks træningsøvelser

I alt tager træningsprogrammet ca. 30-35 minutter.



Video: Introduktion til træningsvideoer

Lever du med en lungesygdom er det vigtigt, at du holder dig fysisk aktiv med træning og motion. Det er en meget vigtig del af din behandling.

Henrik Hansen, fysioterapeut, ph.d.stud., cand.scient.san. introducerer dig her til et træningsprogram, som er specielt velegnet, hvis du er lungesyg.

Træningsprogrammet består af:

  • Et opvarmningsprogram på ca. 5 minutter
  • Seks træningsøvelser

I alt tager træningsprogrammet ca. 30-35 minutter.

Gunhild har moderat KOL og træner efter arbejdstid

Hvad gør man, når man har moderat KOL, stadig arbejder, gerne vil have motion og ikke har lyst til at gå i fitnesscenter? 63-årige Gunhild fra Horne i Vestjylland valgte at tage initiativ til at starte et lungehold.

De tilbud, som allerede eksisterede, var for pensionister og om formiddagen. Der var ikke hold for os, der stadig går på arbejde. 


Sådan kom Jean op fra sofaen og styrkede lungerne

Jean Olsen mærkede tydelig forskel på sin hverdag, da han deltog i et projekt med teletræning via sin computer. Men først efter han fik nogle større håndvægte.

Som gammel flyttemand har jeg masser af muskler, men det er vigtigt, at jeg holder dem ved lige. Det er dem, der holder mig oppe og i gang.


Sider