×
×

Hvordan finder jeg svar i junglen af information?

Hver måned bliver der klikket 80.000 gange på Lungeforeningens hjemmeside, lunge.dk. Måske har du været der for at finde relevant information om fx lungesygdomme. Læge og Ph.D. Ida Donkin, der har haft en særlig stemme i den offentlige debat om corona virus, fortæller her, hvorfor det med relevant og sandt information er så vigtigt.

Det er ens for os alle. Bevæger vi os rundt på hjemmesider, facebook og instagram, kommer vi ind i en jungle af information. Noget er sandt, andet falsk og en stor del er slet ikke relevant. Når mængden af information er enorm, får det, der er helt almindeligt ikke opmærksomhed. Det gør til gengæld skrækhistorierne og det sensationelle.

– Søger vi på noget så almindeligt som hovedpine, handler 50% af de svar, vi får, om blodpropper og tumorer, lyder det fra Ida Donkin.

Men oftest er årsagen til hovedpine jo fx blot for lidt væske eller dårlig søvn. Alligevel er det kun omkring halvdelen af informationen, der fortæller om dette.

Ovenstående er ikke bare et opstillet scenarie men virkeligheden, når vi søger information på internettet. Og det gør vi så flittigt, at 8 ud af 10 i følge Ida Donkin søger svar på Google, før de spørger deres egen læge til råds.

 

Relevant og letforståeligt

Netop de to ord kommer ofte fra Ida Donkin. For hun er optaget af formidling. Så meget, at hun i en længere periode tog orlov fra lægejobbet for at arbejde med formidling på fuld tid. Blandt andet i den frivillige forening Læger Formidler, hvor hun er en del af styregruppen. Vi har spurgt hende om, hvordan du som patient og pårørende navigerer og forholder dig kritisk til sundhedsinformation.

– Når vi søger på nettet, er der ikke noget filter for, hvad der er relevant for den enkelte. Spørger vi vores læge, svarer hun eller han derimod ud fra klinisk erfaring, faglighed og vores historik. Læger kan derfor hjælpe med at filtrere, hvad der er relevant information. På nettet er du overladt til dig selv, siger Ida Donkin.

Hun har dog stor forståelse for, at man både som lungesyg og pårørende til en lungesyg, søger efter alt, hvad der kan skabe håb og bedring – særligt, når landet pludselig bliver ramt af en virus som corona.

Hendes opfordring er, at såvel sygdomsramte som pårørende skal være opmærksomme på at vælge kilder med omhu – og altid huske at være kritiske over for dem.

 

Vælg med omhu

Ida Donkins pointe er ikke, at vi altid skal ringe til lægen, så snart vi er i tvivl om noget. Som en del af Læger Formidler, arbejder hun netop for at gøre det lettere for os, at navigere i junglen af sundhedsinformation. Hendes opfordring er, at såvel sygdomsramte som pårørende skal være opmærksomme på at vælge kilder med omhu – og altid huske at være kritiske over for dem. Et godt råd er at undgå at søge i Googles søgefelt og i stedet søge svar direkte på fx myndigheders, lægers eller patientforeningers hjemmesider.

Som pårørende til en lungesyg er det bedste, du kan gøre at guide den sygdomsramte ind på de rette internetsider med troværdig information.

– Går du fx ind på Lungeforeningens hjemmeside, har foreningen udvalgt relevant information med sundhedsfaglige eksperter i ryggen. Og så kan du læse fortællinger om andre patienter, der har udfordringer, der ligner dine og derfor er mere relevante, påpeger Ida Donkin.

I Lungeforeningen er målet netop at formidle faglig information, som er letforståelig. Til det siger Charlotte Larsen, Lungeforeningens kommunikations- og presseansvarlig, der også er en del af Lungenyts redaktion:

– Vi arbejder tæt sammen med sundhedsprofessionelle om information til bl.a. hjemmeside, nyhedsbreve og Lungenyt. Fagligheden er afgørende, men vi skal formidle på en måde, så det både er let forståeligt, relevant og inspirerende.

Hun bliver fulgt op af Ida Donkin, der afsluttende peger på, at det ikke kun er som lungesyg, man skal være opmærksom. Pårørende kan være en stor hjælp – også når det handler om at finde vej i informationsjunglen.

– Som pårørende til en lungesyg er det bedste, du kan gøre at guide den sygdomsramte ind på de rette internetsider med troværdig information. Og så bare lytte, snakke og være tilstede – også selv om I ikke fysisk kan være i samme rum. Nærværet er måske vigtigst af alt, slutter hun.

 

5 gode råd til at forholde dig kritisk

  1. Når du konfronteres med viden, der lyder utrolig, så spørg: Hvor ved du egentlig det fra?
  2. Søg på troværdige hjemmesider, i stedet for på Google.
  3. Lyder noget for godt til at være sandt? Det er det så nok også.
  4. Vær kritisk over for kilden. Bekymrer afsendere sig om dig, eller vil de blot sælge noget?
  5. Vær opmærksom på, at selvom noget er ’naturligt’ og ’alternativt’ kan det godt have bivirkninger, og reagere uhensigtsmæssigt med anden medicin.
Sidst opdateret: 
Torsdag, april 30, 2020