Skridttæller

Skridttælleren er et lille apparat, du kan sætte i din bukselinning eller lomme, der tæller dine skridt.

Den kan købes på apoteket og i sportsforretninger og koster mellem 150 og 200 kr.

Ideen om at gå 10.000 skridt om dagen kommer fra Japan. 10.000 skridt om dagen giver mindre træthed, bedre humør og koncentrationsevne.

Skridtene tælles fra om morgenen, når du står op, til om aftenen, når du går i seng.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi går 10.000 skridt om dagen.

Er du SVÆRT LUNGESYG kan det være umuligt at gå 10.000 skridt om dagen, dit mål er naturligvis mindre. Det vigtigste er, at du går lidt hver dag.


Hvordan kommer jeg i gang?

Tæl dine skridt i løbet af en uge, læg dem sammen og divider med syv, så får du det antal skridt, som du går i gennemsnit på en dag.

Det kan være, at du går 4.000 skridt hver dag, og bestemmer dig for, at du gerne vil gå mere. Det kan være uoverkommeligt at øge fra 4.000 til 10.000 skridt dagligt. I stedet kan du planlægge at gå f.eks. 400 skridt mere hver dag i den næste uge. Det kan være, at du nogle dage går 500 skridt mere og andre dage 300, men gennemsnittet er 400.

Skriv ned, hvor mange skridt du har gået, så det er lettere at se fremskridt.

Brug evt. en træningsdagbog (link til denne).

Se også gode råd før du træner.

Har du spørgsmål kan du kontakte fysioterapeut Anne-Marie Thomsen på tlf. 28 55 37 49 eller perito@fibermail.dk