Hvor vigtigt er træningen egentlig?

4 indlæg / 0 new
Seneste indlæg
MadsB
MadsBs billede
Hvor vigtigt er træningen egentlig?

Det kan godt virke uoverskueligt, når man får at vide at du skal til at dyrke mere motion, for at forebygge lungesygdomme. Flere spørgsmål kommer frem – hvor meget motion skal jeg lave? Hvilken slags motion skal det være? Det bliver hurtigt en jungle at komme igennem, men det behøver slet ikke at være så svært. Det kræver blot en lille smule planlægning og lidt gåpåmod.

De fleste mennesker kan afse 30 minutter til sig selv hver dag og det er alt hvad det kræver for at forbedre din lungekapacitet og få styrke iltoptagelsen. Det vil i løbet af kort tid give dig resultater og dermed mindske risikoen for sygdom. Ved at bruge simple øvelser kan du gøre motion spændende og samtidig udfordrene. Det kan f. eks. være løb på stedet eller sjip på stuegulvet eller brug af motionscykel imens du ser nyhederne. Du kan også lave runder af forskellige kropsvægtsøvelser, såsom knæbøjninger, armbøjninger (de kan laves opad en væg eller på knæ, hvis almindelige ikke passer til dit niveau), mavebøjninger og udfald frem. Det du så gør, er at tage 10 gentagelser af hver øvelse. Det udgør én runde og du forsætter så, til du har lavet 10 runder. Du har frit valg til at lave det du har lyst til, så længe at det får pulsen op og giver sved på panden.

Ved at få udarbejdet en sund kostplan, vil du også kunne få en sundere hverdag og i takt med at du kommer igang med motion, så vil din krop blive sundere hele vejen rundt. Kombinerer du en kostplan med daglig motion, vil en sidebonus også være øget overskud og velvære.

Alle spørgsmål vedr træning er velkomne i min indbakke. 

Mvh
Mads

 

SøsH
SøsHs billede
Tænk, jeg er glad, hvis jeg

Tænk, jeg er glad, hvis jeg kan trække vejret godt nok til at kunne bevæge mig så meget, at jeg kommer til at svede wink

Morten Hansen
Morten Hansens billede
Motion

Jeg har i mange år (ca. 40) været motionsafhængig (svømning, løb, inliner og bordtennis). Indenfor de sidste 6-8 år er det langsomt desværre blevet sådan, at jeg er nødt til at holde mange pauser (mine mod-som medspillere tager det pænt, men sjovt er det ikke). Som Søs siger, jeg kan heller ikke komme til at svede, da jeg skal have mine mange pauser. Min nuværende form for motion indskrænker sig til at gå ture - ikke for lange og ej heller op ad bakker. Ikke-ryger i 40 år!. Lidt trist, men jeg tænker på at melde mig til KOL-kor (jeg er musiker). Ja. der skal kæmpes!

 

bodille
bodilles billede
motion

Jeg er så heldig at kunne blive henvist til et trænings hold " kredsløbshold"  i daglig tale pusteholdet,, som forfindes på vores lokale plejecenter.

Her træner vi 2 gange ugeligt i en time i forskellige redskaber motionscykler gåbånd vægttræning romaskine osv rigtig godt ikke mindst det sociale.dvs kaffen bagefter-

Men vigtigt at holde sig igang det kan snart mærkes når man af gode grunde ikke har været afsted så... er det op på hesten og få gang i det igen-

I daglig dagen har jeg min elcykle som jeg smutter en tur på hvis vejret der dertil ellers forgår det på motionscykel foran tv.

MEN sved på panden kniber det med idet pauser for at få luft er mange men der trænes