Motion gør dig klogere og får smilet frem | Lungeforeningen
Bemærk: Du kan som bruger af lunge.dk for øjeblikket ikke ændre dine oplysninger på din profil. Dette skyldes, at Lungeforeningen opdaterer hjemmesiden, så den lever op til den nye persondataforordning fra EU .
 
×
×

Motion gør dig klogere og får smilet frem

Printer-friendly version

Meget tyder på, at det ikke kun er hjerte og lunger, der har godt af, at du dyrker motion. Motion stimulerer nemlig også hjernens hukommelses- og indlæringscenter. Og som om det ikke var nok, får du også et skud af kroppens egen "humør-medicin", når du er fysisk aktiv. Jesper Mogensen, professor i neurovidenskab på Københavns Universitet, kommer her med forklaringen på, hvordan træning stimulerer din hjerne.

I sin enkle form er fysisk aktivitet sundt, fordi muskler, der arbejder, danner hormoner og stoffer, som virker forebyggende på alt fra hjertekarsygdomme til cancerknuder. Der hersker heller ikke den store tvivl om, at motion har en positiv indflydelse på vores indre organer og kredsløb. Men hvad sker der egentlig i hjernen, når vi motionerer?

Grunden til, at hjernen vokser, er, at niveauet af BDNF i hippocampus stiger. Med andre ord bliver du bedre til at løse problemer, tænke logisk og bruge hukommelsen, når du dyrker regelmæssig motion.

Måske har du selv prøvet at komme tilbage fra at have trænet på fx et lungehold og fået renset tankerne med fornyet energi og glæde - men de fleste af os har ingen idé om hvorfor.

 

Motion styrker hjernen

For at forstå, hvordan motion helt præcist påvirker hjernen, skal du først og fremmest kende til stoffet neurotrofinet BDNF (Brain Derived Neurotrophic Factor). Et vigtigt proteinstof, der sørger for, at nervecellerne i hjernen bevares.

– Når du dyrker motion, arbejder dine muskler. Og når musklerne arbejder, udvikles BDNF – et molekyle, som har vist sig vigtigt for vækst og dannelse af hjerneceller i hippocampus, der bl.a. har betydning vores hukommelse, siger Jesper Mogensen, professor i neurovidenskab på Københavns Universitet.

 

Fodr din hjerne med BDNF

Hippocampus er to ’søhestelignende’ regioner i hjernen – der er involveret i en lang række de helt centrale hjernefunktioner, som vi bruger, når vi skal huske eller lære noget nyt.

Hjernescanninger dokumenterer, at allerede efter fx tre måneders cirkeltræning på et lungehold bliver hippocampus op til 16 procent større. Man får simpelthen en større hjerne gennem fysisk træning som cykling, roning og spinning, der sætter gang i pulsen.

Når hippocampus bliver større, vil man – alt andet lige – forbedre både sin hukommelse og sine muligheder for at lære noget nyt. 

– Grunden til, at hjernen vokser, er, at niveauet af BDNF i hippocampus stiger. Med andre ord bliver du bedre til at løse problemer, tænke logisk og bruge hukommelsen, når du dyrker regelmæssig motion, siger Jesper Mogensen.

 

Endorfiner er din indre "morfin"

Når vi motionerer, starter der et festfyrværkeri af hormoner i kroppen. Mens pulsen stiger, udskiller vi op til 50 forskellige hormoner – endorfiner er den mest kendte.

Endorfiner udskilles når vi har sex, griner, er forelskede – eller dyrker motion. Populært sagt hjælper endorfinerne hjernen med at udskille stoffer til positiv tænkning og godt humør.

Når først kroppen har vænnet sig til at få sin ”humørmedicin”, vil den automatisk bede om det, når den er i underskud. Det betyder, at du vil mærke, når kroppen trænger til at bevæge sig og derfor få lyst til fysisk aktivitet. Dette kaldes den positive cirkel, hvilket er én af forklaringerne på, hvorfor nogen mennesker siger, at de bliver afhængige af motion.

Men – hvis du vil have det største psykiske overskud ind på kontoen, skal du føle dig motiveret. Er du ikke det, så tapper træningen bare kræfter. Derfor er det vigtigt at finde den helt rigtige træningsform for lige præcis dig.

Kategori: