×
×

Sådan bliver du glad for din cykel – igen

Printer-friendly version

Åben himmel, vind i håret, og friheden til at cykle hen, hvor du har lyst. Som lungesyg kan scenariet lyde for godt til at være sandt. Men faktisk kan du sagtens få glæden ved at cykle tilbage. Fysioterapeut Henrik Hansen guider dig til at komme i gang her.

Spørger man fysioterapeut Henrik Hansen, er der ikke mange af hans patienter med en lungesygdom, der cykler. Og det er en skam, mener han. Især for dem, der faktisk kan lide at cykle og gjorde det meget, inden de fik deres lungesygdom.

Ifølge Henrik Hansen er cykling en lige så god motionsform som løbeture eller anden bevægelse, hvor du får pulsen op. Fordelene ligger mere mentalt. Du husker sikkert følelsen af frihed, når du sætter dig op på en cykel og har hele verden foran dig. Den følelse kan du sagtens få igen.

Fordi du har en lungesygdom, betyder det ikke, at cyklen er dømt til at blive hjemme i skuret. Hvis du kan lide at cykle, findes der mange muligheder, så du kan finde glæden ved motion frem igen. Fordelen ved cykling er, at det rent subjektivtkan virke som langt mere meningsfuld træning at cykle i naturen, i byen eller rundt til sociale aftaler end at lave den træning, din fysioterapeut  beder dig om. Samtidig er cykling en af de mest aflastende motionsformer, fordi cyklen bærer noget af din vægt, og du på den måde aflaster leddene. Mange muligheder for at bryde barriererne Der kan dog være en god forklaring på, hvorfor nogle mennesker med en lungesygdom afholder sig fra at sætte sig op på en cykel, lyder det fra Henrik Hansen.

Mange muligheder for at bryde barriererne
Der kan dog være en god forklaring på, hvorfor nogle mennesker med en lungesygdom afholder sig fra at sætte sig op på en cykel.

Mange lungepatienter har måske ikke cyklet i mange år, og så føles det pludselig uoverskueligt at orientere sig i trafikken, samtidig med at man skal balancere og anstrenge sig for at træde i pedalerne. Vindmodstanden og den kolde luft i lungerne kan gøre det mere ubehageligt at trække vejret, og alle de ting kombineret kan øge frygten for at få åndenød, forklarer Henrik Hansen.

Heldigvis findes der flere forskellige typer af cykler, der kan bryde de barrierer. For eksempel er en elcykel en god investering til at aflaste lungerne. Kan du ikke komme ud ad døren uden ilt, kan en ladcykel bruges til at fragte iltflasken, og den kan samtidig også virke stabiliserende, hvis du føler dig udfordret på balancen. Du kan også vælge en cykel med to hjul enten foran eller bagved til støtte. Vil du undgå den kolde vind i lungerne kan du bruge et mundbind eller tage et tyndt halstørklæde op foran munden og næsen.

Der er mange muligheder uanset dine behov. Det vigtigste er, at uanset hvad, hvis du har lyst til at cykle, så kan det sagtens lade sig gøre, og det kan give et stort overskud i din hverdag, fortæller Henrik Hansen. Motivationen driver dig og cyklen Så hvordan kommer du rigtigt fra start?

Det handler helt enkelt om at starte småt, men godt. Planlæg en passende rute, du ved, du kan klare, og hold et fornuftigt tempo, hvor du ikke presser dig selv for hårdt. Hold dig til lettere gear med hurtigere omdrejninger, hvor modstanden i pedalern  ikke er for stor, og undgå kuperede strækninger i starten.

Det vigtigste er, at du stadig har overskud, når du kommer hjem. Det skal være en positiv oplevelse, der giver dig lyst til at komme afsted igen. Så i stedet for at fokusere på anbefalinger om to timers motion om ugen, så fokusér i stedet på at komme afsted to dage om ugen, også selvom turen bare tager fem eller ti minutter, forklarer Henrik Hansen.

Herefter skal du sætte dig nogle mål, så du langsomt øger træningen. Men det er en god idé at holde dig til genkendelige ruter, indtil du føler dig sikker på cyklen både fysisk og mentalt.

Hvis det er svært at komme afsted, kan det være en god idé at have nogen at cykle sammen med. Det gør det også sjovere, og I kan lægge nogle pauser undervejs, hvor I kommer forbi en kaffebar eller en bager eller et område med smuk natur, I kan sidde og nyde. Uanset om du cykler alene eller sammen med andre, handler det om at finde det, der motiverer dig, siger Henrik Hansen.

SÅDAN FÅR DU SUCCES M E D DIN CYKELTRÆNING

  • Kør aldrig hurtigere eller længere, end at du har overskud, når du kommer hjem
  • Planlæg en rute på forhånd, og kast dig først ud i nye ruter, når du føler dig helt tryg ved at cykle
  • Sæt dig nogle mål, så du hele tiden udvikler din træning
  • Kør gerne sammen med andre. Det er sjovere, og gør det nemmere at komme afsted
  • Brug de hjælpemidler, du har behov for.
  • En elmotor, en maske til at modstå vindmodstanden, en ladcykel, der kan transportere din ilt, en cykel med ekstra hjul til at holde balancen eller en tvillingecykel, der kan gøre det sjovere, og så er I to om at trække læsset. Mulighederne er mange. Og husk altid at tage din eventuelle medicin inden, hvis din læge anbefaler det.
Sidst opdateret: 
Fredag, november 12, 2021