×
×

Indskoling - det fulde forløb og alle elementerne

Printer-friendly version

 

Lungelege for indskolingen
Lungesnak handler om raske og syge lunger. Det handler om jeres egen sundhed, om at bevæge sig sammen, og om at prøve at forstå, hvordan jeres lungesyge kammerater har det. 

 

Hvordan gør du som lærer? 
Du kan sammensætte dit eget forløb ud fra elementerne – eller følge det fulde forløb. Lærervejledning og øvelser står i noterne.

 

Det fulde forløb
Vælg det format, der passer dig bedst 


Forberedelse
Gennemse elementerne i det fulde forløb eller herunder og vælg de, som du synes passer til din undervisning. Du er nu klar til at undervise.

Ønsker du mere research, er her et par forslag:


Det skal du bruge

  • Øvelser: Et sugerør per elev i klassen + tegneredskaber og adgang til printer
  • Film og præsentation: Skærm med lyd og internetforbindelse. 


De enkelte elementer

  • Film: “Klarer Nicklas sit første løb?”
    ​Hvordan er det at have en lungesygdom? Mød Nicklas, som løber sit første skoleløb, selvom han har cystisk fibrose – og kun har halvdelen af den lungekraft, som raske børn har.
  • Leg: "Sugerørsøvelsen" 
    Lad eleverne prøve, hvordan det er at have en alvorlig lungesygdom ved at trække vejret gennem et sugerør 
  • Leg: "Alle dem som" 
    En god introduktionsleg, hvor eleverne bliver opmærksomme på lungernes funktion ved at komme med eksempler på, hvornår lungerne bruges (ca. 15 min.).
  • Quiz: Hvad ved I om lungerne?  

Spørgsmål: 

  1. Hvor sidder lungerne?
  2. Hvor mange lunger har vi?
  3. Hvad bruger vi lungerne til?
  4. Kan man leve uden lunger? 
  • Film: "Dagdrømmeri"
    Hvordan er det at lege, når man er en lungesyg pige? Skrevet og produceret af skuespiller Line Kruse. 
  • Billedbog: "Alberts historie" 
    Læs billedbogen om Albert, som har en lungesygdom. Bogen kan læses højt for eleverne. Historien står som noter i PowerPoint-præsentationen sammen en række øvelser. 
  • Vejrtrækningsøvelse: Træk vejret med maven
    • Formål: eleverne skal prøve at trække vejret med de ”rigtige” muskler (maven)
    • Metode: Eleverne skal lægge sig ned og lægge en ting på maven fx bog eller penalhus. De skal trække vejret dybt og helt ned i maven. Hvis de trækker vejret rigtigt bruger de maven. Så kan de se, at tingen på maven bevæger sig op og ned

Spørg:

  1. Hvordan har I det?
  2. Bliver I mere afslappede?
  3. Hvornår kan I trække vejret på denne måde? (inden du skal sove, når du skal koncentrere dig for at skyde en bold præcis, andre situationer?)
  • Tegneopgave: Giv eleverne en kopi af illustrationen fra Alberts historie og lad dem farvelægge den. Bed eleverne om at vise tegningen derhjemme og genfortælle historien om Albert.
  • Afrunding: Hvad kan DU gøre? Gruppearbejde og diskussion i plenum.