×
×

Udskoling: Det fulde forløb og alle elementerne

 

”Fordi livet kører på luft - Øvelser og fortællinger om lungerne for udskolingen”
Dette forløb handler om raske og syge lunger. Det handler om jeres egen sundhed, om at bevæge sig sammen, og om at prøve at forstå, hvordan jeres lungesyge kammerater har det. 

 

Hvordan gør du som lærer? 
Du kan sammensætte dit eget forløb ud fra elementerne – eller følge det fulde forløb. Lærervejledning og øvelser står i noterne.

 

Det fulde forløb
Vælg det format, der passer dig bedst 


Forberedelse
Gennemse elementerne i det fulde forløb eller herunder og vælg de, som du synes passer til din undervisning. Du er nu klar til at undervise.

Ønsker du mere research, er her et par forslag:


Det skal du bruge

  • Øvelser: Et sugerør per elev i klassen + tegneredskaber og adgang til printer
  • Film og præsentation: Skærm med lyd og internetforbindelse. 

 

De enkelte elementer​
 

  • Film og baggrund: Nannas historie
    Se filmen, hvor Nanna fortæller om sit liv med en alvorlig lungesygdom. Læs også interview med Nanna. Snak med eleverne om livet med en lungesygdom, der nær havde kostet Nanna livet.
  • Øvelse: Prøv det selv
    Lad eleverne prøve, hvordan det er at have en alvorlig lungesygdom ved at trække vejret gennem et sugerør (ca. 5-10 min.).
  • Quiz: Test jer selv.
    20 spørgsmål om lungerne.
  • Øvelse: Hvad sker der, når vi trækker vejret?
    Vejrtrækningsøvelse + illustration med ballon og papirspose. 
  • Film: Sådan fungerer dine lunger
    Læge og ph.d. Howraman Meteran fortæller her, hvordan dine lunger fungerer, om lungefunktionstal, og om hvorfor det er så vigtigt at passe på lungerne.
  • Film: Sådan bliver dine lunger påvirket af en lungesygdom
    Læge og ph.d. Howraman Meteran fortæller om, hvad der sker i dine lunger, når du har en lungesygdom.
  • Film: Børnelungefonden
    Om børns lungesygdomme og Børnelungefondens arbejde
  • Film og øvelse: ”10-tingslisten”
    Hvad betyder virkelig noget, når man er lungesyg? 

Øvelse: Din 10 tingsliste: Lad eleverne gå sammen to og to i 5-10 min for at tale om spørgsmålene og lave deres egen 10 tingsliste.

  • Bed eleverne skrive deres 10 tingsliste ned.
  • Svar: Hvordan er det at høre pigen fortælle, hvilke ting hun har på sin liste?
  • Svar: Hvad vil du skrive på din 10 tings liste, som du vil prøve, før du dør?
  • Svar: Vil din liste være anderledes, hvis du ligesom pigen havde en dødelig lungesygdom?
  • Lad et par elever fortælle til slut til klassen, hvad de fik ud af at se filmen og lave øvelsen.
  • Dilemmaspil om lungesundhed
    Dilemmaspillet udfordrer elevernes holdninger i hverdagssituationer. Eleverne skal forholde sig til syv cases om lungesundhed og diskutere, hvordan de tror, de vil reagere i den beskrevne situation
  • Afrunding: Hvad kan DU gøre?
    Gruppearbejde og diskussion i plenum.