Vedtægter | Lungeforeningen
×
×

Vedtægter

Vedtægter i Lungeforeningen
Printer-friendly version

1. NAVN OG BAGGRUND

1.1 Foreningens navn er Lungeforeningen.

1.2 Foreningens binavne er Danmarks Lungeforening og Lungeforeningen Boserup Minde - LungePatient.dk.

1.3 Foreningens hjemsted er Københavns Kommune.

1.4 Lungeforeningen er en sammenslutning af Danmarks Lungeforening (stiftet i 1901) og LungePatient.dk (stiftet i 1903). Lungeforeningen viderefører de hidtidige foreningers og afdelingers aktivitet og fortsætter i alle deres rettigheder og forpligtelser.

1.5 Vision:

Det nyfødte barns første selvstændige handling er at trække vejret.

Og når vi en dag holder op, markerer det livets afslutning. Derfor skal vi passe på de lunger, der sætter os i stand til at trække vejret. Vi skal forebygge, at lungerne bliver syge. Vi skal hjælpe alle dem, hvis lunger, der alligevel er blevet det. Og vi skal forbedre mulighederne for, at de kan blive helbredt igen. Lungeforeningens vision er et samfund, hvor flere har sundere lunger – livet igennem.

 

2. FORMÅL

2.1 Lungeforeningens formål er at:

  • Udbrede kendskabet til lunge- og luftvejssygdommene gennem oplysninger om årsager og behandling.
  • Støtte, de som har lunge- og luftvejssygdomme og varetage interesser for alle med lunge- og luftvejssygdomme.
  • Forebygge at lunger og luftveje bliver syge.
  • Yde støtte til forskning, udvikling og uddannelse.
  • Indrette og drive rekreationshjem.
  • Fremme internationalt samarbejde.
  • Øge befolkningens og myndighedernes engagement i og støtte til arbejdet for mennesker med lunge- og luftvejssygdomme og forebyggelse af lunge- og luftvejssygdomme. 

 

2.2 Formålet søges opnået gennem blandt andet:

  • Et aktivt foreningsliv, lokalt og på landsplan med udgangspunkt i videndeling og engagerende oplevelser i et socialt samvær.
  • Informations-, undervisnings- og foredragsvirksomhed.
  • Kommunikation med medlemmerne, herunder en hjemmeside, der tjener til information og som debatforum samt inspiration for medlemmerne og øvrige interessenter.
  • At påvirke myndigheder og øvrige interessenter med henblik på at skabe øget fokus på lunger og luftveje.
  • Støtte til forskning og udvikling af forebyggelse, behandling og rehabilitering.
  • Udvikle netværk for personer med lunge- og luftvejssygdomme og deres pårørende.

 

3. MEDLEMMER

3.1 Enhver person, virksomhed, institution eller lignende, som kan tilslutte sig foreningens formål, kan optages som medlem af foreningen.  

3.2 Medlemmer betaler et årligt kontingent, der efter indstilling fra bestyrelsen fastsættes af generalforsamlingen for det følgende kalenderår. Kontingentet kan fastsættes forskelligt for forskellige medlemskategorier.

3.3 Medlemmer, der modarbejder foreningens interesser, kan ekskluderes ved beslutning i bestyrelsen med 2/3 flertal. Bestyrelsens afgørelse er endelig. 

3.4 Udmeldelse kan ske ved meddelelse til foreningen elektronisk eller med almindelig post.

 

4. LOKALAFDELINGER

4.1 Det er målsætningen, at Lungeforeningen har én lokalafdeling i hver kommune. Lokalafdelingen arbejder for at fremme foreningens formål lokalt.

4.2 Med bestyrelsens tilslutning kan en afdeling omfatte flere kommuner eller, hvor forholdene taler herfor, kan der være flere lokalafdelinger i en kommune.

4.3 Bestyrelsen godkender en standard lokalafdelingsvedtægt, der skal være gældende for alle lokalafdelinger, og bestyrelsen fastlægger rammerne for lokalafdelingernes virke, aktiviteter og økonomi.

4.4 Hver lokalafdeling ledes af en bestyrelse på mindst 3 medlemmer, der vælges efter regler fastsat i lokalafdelingens vedtægter.

 

5. GENERALFORSAMLING

5.1 Generalforsamlingen er Lungeforeningens højeste myndighed.

5.2 Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af 2. kvartal.

5.3 Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen eller mindst 1/3 af afdelingerne eller mindst 1/3 af medlemmerne skriftligt fremsætter begrundet ønske herom. Ekstraordinær generalforsamling skal være indkaldt senest 14 dage og være afholdt senest 2 måneder efter, at ønske herom er fremsat.

5.4 Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen elektronisk eller med almindelig post til medlemmerne samt annoncering på hjemmesiden med mindst 4 ugers varsel. I indkaldelsen skal angives, hvilke sager der skal behandles på generalforsamlingen. Såfremt forslag til vedtægtsændringer skal behandles på generalforsamlingen, skal forslagets væsentligste indhold angives i indkaldelsen.                          

5.5 I forbindelse med valg af medlemmer til bestyrelsen vil medlemmerne også kunne vælge at afgive brevstemme elektronisk eller med almindelig post.

5.6 Emner, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal meddeles skriftligt til bestyrelsen senest 14 dage efter indkaldelsens udsendelse. Deltagelse i generalforsamlingen kræver betalt kontingent og skriftlig tilmelding elektronisk eller med almindelig post senest 5 hverdage før generalforsamlingen.

5.7 Dirigenten leder generalforsamlingen og afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde, stemmeafgivningen og dennes resultat.

5.8 Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende:

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år
  3. Forelæggelse af årsrapport til godkendelse
  4. Indkomne forslag fra bestyrelse, afdelinger eller medlemmer
  5. Kontingent for det følgende år til godkendelse
  6. Valg af medlemmer til bestyrelsen
  7. Valg af statsautoriseret revisor
  8. Eventuelt

5.9 De på generalforsamlingen behandlede anliggender afgøres ved simpelt flertal, medmindre vedtægterne foreskriver andet. Hvert medlem har en stemme. Stemmeret kan kun udøves ved personlig tilstedeværelse, bortset fra valg til bestyrelsen, jf. pkt. 5.5.

5.10 De beslutninger, som tages på generalforsamlingen, føres til referat. Referatet underskrives af dirigenten.

 

6. BESTYRELSE

6.1 Bestyrelsen, som til enhver tid bør være sammensat således, at den har komplementære kompetencer, der modsvarer foreningens behov og udvikling, sammensættes som følger:

6.1.1 Medlemmerne vælger 6 medlemmer til bestyrelsen for 2 år, således at der hvert år vælges 3 medlemmer til bestyrelsen.

6.1.2 To medlemmer udpeges af Dansk Lungemedicinsk Selskab for 2 år.

6.1.3 Et medlem udpeges af Fagligt Selskab for Lunge- og Allergisygeplejersker for 2 år.

6.1.4 Bestyrelsen bør, jf. pkt. 6.1., være i besiddelse af komplementære kompetencer, der er relevante for foreningens virke og udvikling. Det kan for eksempel være inden for økonomi, forskning, organisationsudvikling, politisk interessevaretagelse, markedsføring, fundraising, sygdomsbehandling og drift af virksomhed. Bestyrelsen kan med henblik på at supplere bestyrelsens komplementære kompetencer udpege indtil 2 medlemmer til bestyrelsen (med stemmeret), der efter bestyrelsens skøn har særlige kompetencer til gavn for bestyrelsens arbejde, for to år ad gangen.

6.1.5 Bestyrelsesmedlemmer kan genvælges henholdsvis genudpeges.

6.1.6 På det første bestyrelsesmøde efter den ordinære generalforsamling vælger bestyrelsen en formand og en næstformand.

 

7. BESTYRELSENS VIRKSOMHED

7.1.1 Bestyrelsen forestår den overordnede strategiske ledelse af Lungeforeningen.

7.1.2 Bestyrelsen nedsætter på det første bestyrelsesmøde efter den ordinære generalforsamling et forretningsudvalg bestående af bestyrelsens formand og næstformand og yderligere 1 medlem med komplementære kompetencer, der til enhver tid svarer til foreningens behov.

7.1.3 Bestyrelsen ansætter en direktion, der forestår den daglige ledelse.

7.2 Bestyrelsen holder mindst 4 møder om året, og formanden skal sørge for, at bestyrelsen holder møde, når dette er nødvendigt. Formanden skal indkalde bestyrelsen, når et medlem af bestyrelsen, direktionen eller revisor fremsætter begæring herom.

7.3 Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer deltager i mødet.

7.4 Direktionen deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret.

7.5 Bestyrelsen træffer beslutning ved simpelt stemmeflertal, medmindre andet er anført i disse vedtægter. Formandens stemme er i tilfælde af stemmelighed afgørende.

7.6 Der udarbejdes et referat af bestyrelsesmøderne. Et bestyrelsesmedlem, der ikke er enig i bestyrelsens beslutninger, har ret til at få dette noteret i referatet. Samme ret har direktionen.

7.7 Bestyrelsen skal ved en forretningsorden træffe nærmere bestemmelser om udførelsen af sit hverv.

7.8 Næstformanden træder i formandens fravær i enhver henseende i formandens sted.

7.9 Et bestyrelsesmedlem eller direktionen må ikke deltage i behandlingen af spørgsmål om aftaler mellem foreningen og den pågældende selv, eller søgsmål mod den pågældende selv, eller om aftaler mellem foreningen og tredjemand, hvis den pågældende deri har en væsentlig interesse, der kan være stridende mod foreningens.

7.10 Bestyrelsen kan meddele prokura (fuldmagt).

7.11 Bestyrelsen skal tage stilling til, om foreningens midler til enhver tid er forsvarlige i forhold til foreningens aktiviteter. Bestyrelsen kan i denne forbindelse træffe aftale om optagelse af lån i anerkendte penge- eller realkreditinstitutter. Bestyrelsen skal påse, at bogføringen og formueforvaltningen kontrolleres på en efter foreningens forhold tilfredsstillende måde.

 

8. FORRETNINGSUDVALGET

8.1 Forretningsudvalget forestår sammen med direktionen ledelsen af Lungeforeningen, således at forretningsudvalget varetager den overordnede ledelse, medens direktionen varetager den daglige ledelse.

8.2 Forretningsudvalget leder foreningen inden for den af bestyrelsen fastlagte strategi og de af bestyrelsen fastlagte retningslinjer.

8.3 Forretningsudvalget forestår udarbejdelsen af beslutningsoplæg og politikker til bestyrelsen.

 

9. TEGNING OG HÆFTELSE

9.1 Foreningen tegnes af bestyrelsens formand eller næstformand i forening med en direktør, eller i forening med 2 bestyrelsesmedlemmer, eller af hele bestyrelsen.

9.2 For foreningens forpligtelser hæfter alene foreningens formue. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen hæftelse for de for foreningen påhvilende forpligtelser.

 

10. ÅRSRAPPORT

10.1 Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

10.2 Inden 4 måneder efter hvert regnskabsårs udløb udarbejder bestyrelsen og direktionen i overensstemmelse med lovgivningens og vedtægternes regler herom en årsrapport bestående af en ledelsesberetning, et årsregnskab med resultatopgørelse, balance og noter.            

10.3 Bestemmelserne i årsregnskabsloven finder anvendelse med de fravigelser og til-pasninger, der er en følge af foreningens status som forening.

 

11. REVISION

11.1 Den i pkt. 10.2 nævnte årsrapport skal revideres af foreningens revisor, der skal være statsautoriseret.

11.2 Den af revisor reviderede og af bestyrelsen underskrevne årsrapport forelægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse.

                            

12. ÆNDRING AF VEDTÆGTER OG OPLØSNING

12.1 Forslag om ændringer af foreningens vedtægter eller om foreningens opløsning kan kun behandles, når forslag herom er optaget på dagsorden for en generalforsamling, og skal for at få gyldighed vedtages af generalforsamlingen med mindst 2/3 flertal af de tilstedeværende medlemmer.

12.2 Opløsning sker efter selskabslovens regler om likvidation, og et eventuelt overskud udloddes af likvidator i overensstemmelse med det i pkt. 2.1 nævnte formål og efter generalforsamlingens indstilling.

 

13. IKRAFTTRÆDELSES- OG OVERGANGSBESTEMMELSER

13.1 Vedtægterne træder i kraft den 1. juli 2015 forudsat, at vedtægterne

  • vedtages af et repræsentantskabsmøde i LungePatient.dk inden udgangen af maj måned 2015, og
  • vedtages på Danmarks Lungeforenings generalforsamling inden udgangen af juni måned 2015, og
  • vedtages af mindst 10 af LungePatient.dks lokalafdelinger på generalforsamlinger afholdt inden udgangen af juni måned 2015.

13.2 Den på ikrafttrædelsestidspunktet i Danmarks Lungeforening siddende bestyrelse og forretningsudvalg fortsætter indtil den ordinære generalforsamling i 2016 (henholdsvis 2017), hvor valg til bestyrelsen finder sted. Bestyrelsen suppleres for tiden indtil den ordinære generalforsamling i 2016 med 2 bestyrelsesmedlemmer valgt af det repræsentantskabsmøde i LungePatient.dk, hvor sammenlægningen og de ny vedtægter vedtages. 1 af de af repræsentantskabsmødet i LungePatient.dk valgte bestyrelsesmedlemmer indtræder i forretningsudvalget, jf. pkt. 7.1.2, indtil den ordinære generalforsamling i 2016. I denne periode har forretningsudvalget 4 medlemmer.

13.3 Ved afslutningen på den ordinære generalforsamling i 2017 udgår pkt. 13 af vedtægten.

 

Således vedtaget på det ordinære repræsentantskabsmøde i LungePatient.dk den 9. maj 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Aalborg Lokalafdeling den 31. maj 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Sydfyns Lokalafdeling den 1. juni 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Lolland-Falster Lokalafdeling den 2. juni 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Randers Lokalafdeling den 2. juni 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Sønderjysk Lokalafdeling den 7. juni 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Vendsyssel Lokalafdeling den 8. juni 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Vejle Lokalafdeling den 9. juni 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Ribe Lokalafdeling den 10. juni 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Vestsjælland Lokalafdeling den 10. juni 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Nordvestjysk Lokalafdeling den 11. juni 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Aarhus Lokalafdeling den 13. juni 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Syd- og Midtsjælland Lokalafdeling den 14. juni 2015.

Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Nordfynsk Lokalafdeling den 15. juni 2015.

Således vedtaget på den ordinære generalforsamling i Danmarks Lungeforening den 18. juni 2015.

Kategori: