×
×

Pust liv i hverdagen - læs mere om kampagnen

”Pust liv hverdagen” er en landsdækkende kampagne, som Sundhedsstyrelsen og Lungeforeningen, står bag. Kampagnen satte i ugerne 44, 45, 46 og 47 startende mandag d. 28. oktober 2019 fokus på lungesygdommen KOL og dens symptomer. Der blev desuden sat særligt fokus på området i forbindelse med Den Internationale Lungedag onsdag den 20. november 2019.

Læs pressemeddelelsen om Pust liv i hverdagen-kampagnen og Lungedagen. 

Læs mere om Lungedagen her

Indsatsen skal få flere til at kende sygdommens symptomer, gå til læge og få lavet en lungefunktionsmåling, hvis de gennem 2 måneder eller længere oplever symptomer på KOL. Du kan følge kampagnen på denne side www.lunge.dk/pustliv eller på Lungeforeningens facebookside.

 

Ambassadør

TV-lægen Charlotte Bøving bakker op om kampagnen og medvirker bl.a. i oplysningsfilm på sociale medier. Hun har i 20 år været praktiserende læge i Varde. Derudover, er hun kendt fra en række tv-programmer bl.a. "Lægen flytter ind". Se video med Charlotte Bøving her. 

 

Case-personer:

Jeannette Vennerberg, 53 år, har KOL, København

Jeannettes kollega gjorde hende opmærksom på, at hun hostede meget. Derfor valgte Jeannette at gå til lægen.

Hun fik diagnostiseret KOL, og i dag lever hun et næsten helt almindeligt liv sammen med sin sygdom. Til daglig arbejder hun på fuldtid som økonomiansvarlig i København for Cafeerne Fars Dreng. Fritiden bruger hun på at holde sig i form blandt andet i form af gåture, fitness og masser af cykling. Og nå ja, så er hun helt stoppet med at ryge. Jeannette siger, man skal være god til at passe på sig selv. 

Se video med Jeannette her.

 

Jan Sørensen, 54 år, har KOL, Mesinge - Fyn

Sammen med sin læge blev Jan opmærksom på KOL. På lægens opfordring fik han derfor undersøgt sine lunger og modtog diagnosen KOL.

I længere tid har Jan været tynget af KOL på sit arbejde, og til fodbold kunne han pludselig ikke følge med. Det er dog blevet bedre nu. Han passer på sig selv, træner og er stoppet med at ryge.

Jan siger, at udfordringen jo tit er, at man føler sig usårlig, især når man er ung. Samtidig er en sygdom ikke lungerne ikke noget, man ser. Den er bare kommet snigende.

Se video med Jan her.

 

Kommercielle partnere

Rema 1000 støtter op om kampagnen digitalt. Derudover støtter følgende partnere også op:

  • Danmarks Apotekerforening
  • Blik- og Rørarbejderforbundet Danmark
  • Dansk Funktionærforbund - Serviceforbundet
  • Malerforbundet Danmark 

Borgerne vil også kunne møde kampagnen i kommunen, på apoteket og hos deres praktiserende læge. 

 

Influencers

Den danske influencer Sara Maria Franch-Mærkedahl bakker op om KOL kampagnen og deler hendes personlige fortællinger og oplevelser med KOL. 

 

Tilbage til kampagnens forside? Tryk her.