Pust liv i hverdagen - læs mere om kampagnen | Lungeforeningen
×
×

Pust liv i hverdagen - læs mere om kampagnen



”Pust liv hverdagen” er en landsdækkende kampagne, som Sundhedsstyrelsen og Lungeforeningen, står bag. Kampagnen sætter i uge 19, 20, 21 og 22 startende mandag d. 6. maj 2019 fokus på lungesygdommen KOL og dens symptomer. Dette skal få flere til at kende sygdommens symptomer, gå til læge og få lavet en lungefunktionsmåling, hvis de gennem 2 måneder eller længere oplever symptomer på KOL. Du kan følge kampagnen på denne side www.lunge.dk/pustliv eller på Lungeforeningens facebookside.

Du kan læse en pressemeddelelse om kampagnen her. 

 

Ambassadør

TV-lægen Charlotte Bøving bakker op om kampagnen og medvirker bl.a. i oplysningsfilm på sociale medier. Hun har i 20 år været praktiserende læge i Varde. Derudover, er hun kendt fra en række tv-programmer bl.a. "Lægen flytter ind". Se en video med Charlotte Bøving her. 

 

Case-personer:

Jeannette Vennerberg, 53 år har KOL.

Jeannettes kollega gjorde hende opmærksom på, at hun hostede meget. Derfor valgte Jeannette at gå til lægen.

Hun fik diagnostiseret KOL, og i dag lever hun et næsten helt almindeligt liv sammen med sin sygdom. Til daglig arbejder hun på fuldtid som økonomiansvarlig i København for Cafeerne Fars Dreng. Fritiden bruger hun på at holde sig i form blandt andet i form af gåture, fitness og masser af cykling. Og nå ja, så er hun helt stoppet med at ryge. Jeannette siger, man skal være god til at passe på sig selv. 

Se en video med Jeannette her.

 

Jan Sørensen, 54 år, Mesinge - Fyn

Sammen med sin læge blev Jan opmærksom på KOL. På lægens opfordring fik han derfor undersøgt sine lunger og modtog diagnosen KOL.

I længere tid har Jan været tynget af KOL på sit arbejde, og til fodbold kunne han pludselig ikke følge med. Det er dog blevet bedre nu. Han passer på sig selv, træner og er stoppet med at ryge.

Jan siger, at udfordringen jo tit er, at man føler sig usårlig, især når man er ung. Samtidig er en sygdom ikke lungerne ikke noget, man ser. Den er bare kommet snigende.

Se en video med Jan her.

 

Kommercielle partnere

Lidl, Bygma og Bauhaus er partnere på kampagnen, og i Lidl, Bygma og Bauhaus butikker og byggemarkeder vil man derfor kunne møde kampagnen og høre mere. Man vil også kunne møde kampagnen på Norfors' genbrugsstationer.

Rema 1000 støtter desuden op om kampagnen digitalt.

Herudover, vil borgerne på Affalds Plus’ genbrugsstationer på Sjælland kunne finde materiale om kampagnen til Store Genbrugsdag den 25. maj. 

Borgerne vil også kunne møde kampagnen i kommunen, på apoteket og hos deres praktiserende læge. 

 

Influencers

Ni danske influencers bakker op om KOL kampagnen og deler deres personlige fortællinger og oplevelser med KOL i løbet af maj måned. Fra den 6. maj af, kan du møde personlige beretninger fra pårørende til KOL patienter hos

Tilbage til kampagnens forside? Tryk her.