×
×

Bliv bestyrelsesmedlem

Vær med til at sætte den stjerne på himlen vi styrer vores arbejde efter. Bliv en vigtig del af lungeforeningen.

Bestyrelsen er et center for ledelseskompetence, der leder, støtter og vejleder den daglige ledelse og fungerer som effektiv sparringspartner.

Bestyrelsen skal derfor både kunne bidrage med forretningsmæssige kompetencer og samtidig sparre med den daglige ledelse.

Bestyrelsen bør, jf. pkt. 6.1. i Lungeforeningens vedtægter, være i besiddelse af komplementære kompetencer, der er relevante for foreningens virke og udvikling. Det kan for eksempel være inden for økonomi, forskning, organisationsudvikling, politisk interessevaretagelse, markedsføring, fundraising, sygdomsbehandling og drift af virksomhed.

I 2014 er seks pladser i Lungeforeningens bestyrelse på valg. Er du medlem i foreningen, har du også mulighed for at stille op som kandidat.

Ifølge foreningens vedtægter er der hvert år valg om tre ud af seks medlemmer af bestyrelsen på Lungeforeningens ordinære generalforsamling.

Idet den siddende bestyrelse er en overgangsbestyrelse, er alle seks medlemsvalgte medlemmer i år på valg. De tre kandidater, der får flest stemmer, sidder for to år, mens de tre kandidater, der får færrest stemmer, sidder for et år.

Vil du stille op som kandidat?
Ønsker du at stille op til vores bestyrelse, skal du være medlem af foreningen (og have betalt kontingent). Herudover skal du opstille dit kandidatur skriftligt til hovedkontoret.

Kandidaturet skal indeholde oplysninger om:

  • Dit navn
  • Din stilling
  • Din motivation for at stille op på ca. 100 ord, der giver et indblik i:
    • hvad du kan tilføre bestyrelsen, og hvordan du kan bidrage til, at foreningen når de konkrete målsætninger og dermed vores vision om sundere lunger livet igennem
    • hvilken interesse du har i at gøre en forskel på lungeområdet
    • hvordan du lever op til foreningens tre værdier – ansvarlighed, engagement og troværdighed
  • Samt så hvidt muligt være vedlagt et foto af dig, som kan lægges på lunge.dk

Lungeforeningen skal senest have modtaget dit kandidatur seks uger før generalforsamlingen.

Det vil sige, at fristen i år er torsdag 1. maj 2014, idet vores generalforsamling finder sted torsdag 12. juni 2014 i Odense.

Som medlem vil du senest fire uger før generalforsamlingen modtage en invitation til generalforsamlingen. Her vil der også stå, hvordan du som medlem kan stemme på de kandidater, der er på valg.

Hvornår kan man se de opstillede kandidater
Fire uger før generalforsamlingen finder sted, det vil sige fra 15. maj 2014, offentliggør vi alle kandidater på lunge.dk sammen med en kort beskrivelse af de bestyrelsesmedlemmer, der ikke er på valg. På den måde vil du som medlem kunne danne dig et samlet billede af bestyrelsens sammensætning, inden du stemmer.

Såfremt der ikke er indkommet minimum seks opstillede kandidater i år, kan bestyrelsen vælge at supplere med det manglende antal kandidater.

Forretningsudvalget vurderer indkomne forslag med henblik på at beslutte, om der er grundlag for, at forretningsudvalget indstiller kandidater udover de indkomne forslag.

Forretningsudvalgets eventuelle indstilling kan blandt andet tage udgangspunkt i ønsket om en bred sammensætning af komplementære kompetencer (fx inden for økonomi, forskning, organisationsudvikling, politisk interessevaretagelse, markedsføring, indsamling, sygdomsbehandling og drift af virksomhed).

Brevstemmer
Har du ikke mulighed for at deltage i vores generalforsamling, har du som medlem mulighed for at afgive din stemme som brevstemme (elektronisk eller med almindelig post).

Når vi offentliggør kandidaterne, vil du på lunge.dk kunne se, hvordan du kan afgive din stemme elektronisk eller ved almindelig post.

Procedurerne er vedtaget af bestyrelsen 4. marts 2014.

Læs om den nuværende bestyrelse