×
×

Godt du spør'

En ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1000 patienter viser, at hver fjerde patient (24 procent), der har været indlagt et døgn eller mere, har bekymringer eller spørgsmål, de ikke får talt med personalet om. Undersøgelsen peger på de barrierer, der ifølge patienterne forhindrer dialogen: personalets travlhed, patienterne mener selv, at de mangler viden om deres sygdom og behandling, og de er bange for at være til besvær. Barriererne forhindrer dem i at gøre opmærksom på deres spørgsmål eller bekymringer

Større samarbejde og bedre kommunikation

Mere end 500 læger, sygeplejersker og andre ansatte i sundhedsvæsenet inviterer nu patienterne til dialog via hjemmesiden www.hejsundhedsvaesen.dk. De sundhedsfaglige ambassadører sender et signal til alle patienter og pårørende om, at man som patient ikke er til besvær. At patienterne skal være med til at træffe beslutninger om egen behandling.

- Vi håber, at det værktøj, vi introducerer via hjemmesiden hejsundhedsvaesen.dk, vil motivere endnu flere til at stille spørgsmål. Det handler ikke alene om at få den behandling, der er bedst for den enkelte – det handler også om, at man kan undgå fejl og skader, hvis der er en konstruktiv dialog mellem patient og sundhedspersonale, siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.

Om Hej Sundhedsvæsen

Hej Sundhedsvæsen er et samarbejde mellem Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden. Initiativet har som mål at øge patientsikkerheden ved, at patienter og pårørende får mere indflydelse på egen behandling og forløb og er med til at undgå fejl. Senest har TrygFonden og Dansk Selskab for Patientsikkerhed været medarrangør af høringen ”Med patienten som partner – fra vilje til handling” i et samarbejde med Danske Regioner og Mandag Morgen.
Læs mere om Hej Sundhedsvæsen på www.hejsundhedsvaesen.dk

4 ting du kan gøre for at passe på dig selv – og derved mindske risikoen for, at der ske fejl:

  1. Stil spørgsmål. Spørg til du får svar, hvis der er noget, du er i tvivl eller bekymrer dig om.
  2. Gå med som pårørende. Sammen kan I bedre forstå og huske de informationer, I får.
  3. Hav tjek på din medicin. Lav en liste, så du sikrer dig, at lægen ved besked.
  4. Kend det næste skridt. Så kan du reagere, hvis der sker fejl og forsinkelser.

10 fremtrædende ildsjæle i Sundhedsvæsnet har i en video smidt kirtlen og skjorten for at fortælle, at sundhedsvæsenet skal blive endnu bedre til at møde patienterne i øjenhøjde og lytte til deres bekymringer. Danmarks Lungeforening medvirker også i videoen, hvor pr- og kommunikationschef, Birgitte Skøtt Lenstrup, fortæller om, hvor vigtigt det er, at patienten altid er i centrum. Se videoen neden for.