×
×

Du trækker vejret med musklerne, så hold på dem, så godt du kan


Printer-friendly version

Ja det lyder måske mærkeligt, og man tænker heller ikke rigtig over det i hverdagen, men det er faktisk sådan, at det meste af vejrtræningsarbejdet foregår i musklerne omkring og under brystkassen. Derfor er det en fordel for dog at gøre alt, du kan for at bevare dine muskler, når du lever med en kronisk lungesygdom. Og muskler skal have mad for at holde sig stærke og for at vokse.

I KOL-rehabilitering i 5 kommuner, har man i en tværfaglig gruppe bestående af ernæringsfaglige, ernæringsforskere og lungemediciner, for et par år siden undersøgt*, hvad deltagerne spiste, og hvordan det hang sammen med deres lungefunktion og kræfter til at bevæge sig. Det viste sig, at de deltagere, der spiste for lidt protein i forhold til, det man anbefaler, også havde lidt dårligere lungefunktion. 


Hvad du spiser og hvor tit, du spiser, har stor betydning
Især observerede man, at de gik langsommere og kunne rejse sig færre gange fra en stol på 30 sekunder. Tidligere har man været mest fokuseret på, at mennesker med KOL og andre kroniske lungesygdomme ikke skulle være undervægtige. Fra flere undersøgelser ved man, at det langt fra kun er undervægtige, der kan mangle muskelmasse, men faktisk viser det sig, at mange både normal- og overvægtige mennesker mangler muskler. Og det var netop også det, man så i undersøgelsen. De tyndeste var de mest svage, men for de normal- og overvægtige, var det faktisk, hvad de spiste, og hvor tit de spiste, der havde betydning for, hvor mange kræfter de havde. Man har set samme tendens i internationale studier, og man må altså konkludere, at der er noget om snakken. Muskler vil have mad og især protein. 

Men hvorfor spiser lungepatienter nogle gange for lidt protein? Mange mennesker tænker måske mere over, om vi er sultne og får et ”måltid”, og mindre over måltidets indhold. Det virker faktisk også lidt besværligt at skulle forholde sig så meget til beregning af kalorier og protein. Og så er der jo det at mange, især hvis man har ret dårlig lungefunktion, er tilbøjelig til at vælge de fødevarer, som er lette at lave, nemme at tygge og hurtige at spise. Og så er det måske bare ikke så nemt, hverken at lave eller spise måltider med kød og en masse forberedelse.


4 simple grundregler til at bevare musklerne, når du har kronisk lungesygdom

  1. Undgå at spise mindre, hvis du ønsker at tabe dig. Hvis du er betydelig overvægtig, og du synes, du skal tabe dig, skal du gøre det ved at træne og ved at rådføre dig løbende med en diætist, eller i forbindelse med fx KOL-rehabilitering. Hvis du taber dig bare ved at spise mindre, vil din krop søge næring ved at forbrænde muskler, og så er du i knibe med lungefunktionen.
     
  2. Spis mindst 4 måltider om dagen med protein i. Der er protein i mælk og mælkeprodukter (også kakao), ost, æg og kød, fisk og fjerkræ. Og så er der ernæringsdrikke, du kan få på apoteket, som er gode, hvis du er småt spisende. Endeligt er der mange andre proteinrige drikke og fromager i køledisken i supermarkedet. Mange unge mennesker der træner i fitnesscentre osv. har ret godt styr på det, så hvis du er så heldig at have et barnebarn eller en nabo, der træner, kan du måske tage dem med på råd. Man kan jo altid smage sig frem. Se også: https://www.lunge.dk/mad/sektion-faar-du-nok-proteiner 
     
    Selvom der er masser af protein i skyr, så er der ikke rigtig noget kalk i, som er godt for knoglerne. Ymer og yoghurt er godt og med en god portion om morgenen på ca. 3 dl, får du næsten de 20 gram protein, der anbefales som minimum til hvert hovedmåltid. Hvis det er en udfordring for dig at få spist 3 dl, så spis lidt mindre og supplér gerne med et par ostebjælker af fx mozarella eller cheddar.
     
  3. Der skal maximalt gå 11 timer, fra du spiser dit sidste måltid med protein i om aftenen, til du spiser morgenmad, som også skal indeholde noget protein. Grunden til det er, at kroppen begynder at ernære sig ved musklerne, når de går i fastetilstand, og det begynder efter ca. 11 timer. En stor drik med protein er ligeså godt som et måltid.
     
  4. Træthed avler træthed og tristhed. Giv dig selv et lille los bagi, og kom ud og gå en tur, eller lav en smule hjemmetræning hver dag. Træning hjælper både på humør, energi, appetit og muskler. Du finder træningsvideoer og gode råd til din træning på www.lunge.dk/træning 

 

*Bag undersøgelsen står: Birte Grønfeldt, klinisk diætist, Frederikshavns Kommune, Anne Marie Beck, Docent, Københavns Professionshøjskole, Institut for Sygeplejerske- og Ernæringsuddannelser. Det Sundhedsfaglige Fakultet. Seniorforsker, Herlev og Gentofte Hospital, Henrik Højgaard Rasmussen, professor, overlæge, Ph.d., Center for Ernæring og Tarmsygdomme (CET), Aalborg Universitetshospital, og Klinisk Institut, Aalborg Universitet, Peter Lange, professor, Afdeling for Social Medicin, Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet, Charlotte Bach- Dal, Faglig sekretær og konsulent, Health Care Consulting, Mette Holst, Forskningsleder for Klinisk Ernæring, MKS, Ph.d., Center for Ernæring og Tarmsygdomme (CET), Aalborg Universitetshospital og Klinisk Institut, Aalborg Universitet.

Sundhedsfaglig redaktør: 
Mette Holst, ernæringsforsker, PhD ved Center for Ernæring og Tarmsvigt og Danish Nutrition Science Center, Aalborg Universitetshospital og Aalborg Universitet
Sidst opdateret: 
13-11-2020