×
×

Få en bisidder

Få en bidsidder

Har du sagt ja til en dialogsamtale, efter du har klaget til Styrelsen for Patientsikkerhed?

Hvis du klager til Styrelsen for Patientsikkerhed, får du tilbud om at komme til en dialogsamtale.

Mere end 6000 patienter klager hvert år over den behandling, de har fået hos Sundhedsvæsenet.

Hver femte af dem takker ja til en dialogsamtale. 


Hvad er en dialogsamtale?

Til en dialogsamtale sidder du sammen med sygeplejersker, læger eller ledere fra det hospital, du har klaget over.

Du kan få svar på dine spørgsmål omkring dit forløb, og du kan tale dit forløb igennem.

Danske Patienter tilbyder en gratis bisidderordning for patienter, der skal til dialogsamtale i forbindelse med deres klagesag hos Styrelsen for Patientsikkerhed. 

Danske Patienter har et korps af frivillige bisiddere, og du kan få en af dem med til din lokale dialogsamtale 

Bisidderne er klædt rigtig godt på til at hjælpe og støtte klageren i den svære situation. 

Bisidderne har typisk en faglig baggrund i sundhedssystemet (fx som sygeplejerske) og har gennemgået et kursus hos Danske Patienter. 


Hvad kan en bisidder hjælpe med?

Bisidderen hjælper dig med at stille de svære spørgsmål – og hjælper dig med at huske, hvad der blev sagt eller besluttet til samtalen. 

Bisidderen er din støtte under samtalen. Når der er en uvildig bisidder med bliver samtalen også en bedre oplevelse for både klagere og sundhedsprofessionelle.

Karin Brems er frivillig bisidder og er også uddannet sygeplejerske. Hun fortæller: 

- De borgere jeg har været ude med, fortæller mig at det har været godt at have en neutral person med.

De har følt sig trygge og synes, det har været rart at have en med, som de kunne læne sig mod, hvis der var noget de var i tvivl om. 


Her kan du få en gratis bisidder fra Danske Patienter og se en film om ordningen