×
×

KOL træning er godt for dig

KOL træning er godt for dig

Er du stoppet med at dyrke motion, fordi du har KOL?

Tænker du det er farligt at blive forpustet, hvis du træner?

KOL træning er faktisk rigtig godt for dig, også selvom du bliver forpustet.

På den måde styrker du dine lungers funktion.

Det tager i gennemsnit 4-5 uger for mennesker med lungesygdom at træne sig til de første mærkbare forbedringer.

Derefter går det for alvor fremad. Så mist ikke tålmodigheden, du skal nok mærke en forbedring. 

 

Bedre vejrtrækning og mindre forpustet

Selvom du måske synes, det er hårdt til at begynde med, vil KOL træning over tid gøre, at du bliver mindre forpustet.

Du kan ikke forbedre din lungefunktion med KOL træning, men du kan forbedre din kondition, musklernes styrke og udholdenhed, og på den måde kan du forbedre din vejrtrækning, fordi dine lunger vil blive mindre belastede ved fysisk anstrengelse.

Som en ekstra bonus vil træningen også føre til at humøret og følelsen af velvære bliver bedre.

Tag eventuelt anfaldsmedicin før din KOL træning

Som KOL-patient må du være tålmodig og starte din KOL træning i et roligt tempo. Hvis du i forvejen får anfaldsmedicin (Ventoline, Bricanyl, Atrovent), kan det være en hjælp for dig at tage medicinen 15-20 minutter, før du starter din KOL træning.

KOL træning kan enten foregå som led i et rehabiliteringsforløb (LINK) på dit lokale sygehus eller i dit lokalområde. Eller du kan selv udarbejde et træningsprogram i samarbejde med din egen læge. Spørg i alle tilfælde din læge til råds inden du går i kast med træning. Lungeforeningen har træningsnetværk for lungepatienter over hele landet. Find et træningsnetværk nær dig her (LINK).

Brug fantasien - det vigtigste er at få pulsen op

En god måde at komme i gang med at træne på er ved at gå en tur. Du behøver ikke at træne med høj intensitet for at få noget ud af træningen.

Det vigtigste er, at du får pulsen op og bliver forpustet. En gåtur er noget af det bedste, du kan gøre for at få god motion. Tag et par gode sko og en træningsdragt på. Mens du går, så forsøg at slappe af i den øvre del av kroppen og hold et tempo du kan lide.

Hvis du bliver helt forpustet så stop, slap af og prøv med vejrtrækningsøvelser, evt. anfaldsmedicin, før du fortsætter.

Spadsereture er bare en begyndelse. Der er mange aktiviteter, som hjælper mod forpustetheden og øger blodcirkulationen. Dans, stavgang, svømning eller cykling, det er op til dig. Husk bare at spørge din læge før du går i gang med at dyrke meget motion.

Træn også dit åndedræt

Det er en rigtig god idé at kombinere din fysisk KOL træning med åndedrætsøvelser. Find åndedrætsøvelser her (LINK). 

Få flere gode råd til, hvordan du kan træne med din KOL (LINK)

Kategori: